Konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej (np. zawierająca umowę) niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością zawodową lub gospodarczą, ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni od dnia objęcia rzeczy w posiadanie. Aktualnie wiele osób zawiera umowy używając portali allegro.pl, olx.pl etc.

Oznacza to, że konsument zawierający umowę przez Internet (umowę na odległość) z przedsiębiorcą ma prawo bez podawania przyczyny odstąpić od zawartej umowy w terminie 14 dni, liczonym od dnia odebrania rzeczy od kuriera lub na poczcie. Regulacja ta nie obowiązuje, gdy umowa jest zawierana między dwoma przedsiębiorcami (B2B) oraz między osobami nie będącymi przedsiębiorcami (B2C). Nie trzeba podawać przyczyny odstąpienia od umowy zawartej przez Internet. Rzecz może się konsumentowi nie spodobać, nie mieć odpowiednich właściwości, nie być odpowiedniego koloru, nie pasować etc. Konsument nie ma obowiązku podawania przyczyny, a przedsiębiorca nie ma prawa żądać jej podania. Konsument może po prostu rozmyślić się.

Co jednak w sytuacji, gdy konsument przez 14 dni używa rzeczy a 14. dnia składa oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej przez Internet? Konsument co do zasady nie odpowiada za zużycie – zmniejszenie wartości rzeczy, chyba że jest to następstwem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy (art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta). Oznacza to, że konsument ma prawo z rzeczy korzystać, ale tylko tak, aby ją poznać oraz ocenić jej właściwości. Co to oznacza? Można przymierzyć zakupioną sukienkę na portalu allegro.pl, ale nie przetańczyć w niej całe wesele oraz poplamić. Można włączyć i sprawdzić komputer, ale nie z niego korzystać w sposób nieprzerwany przez 14 dni. Można zblendować blenderem zupę, ale nie przygotowywać za jego pomocą kilka posiłków przez 14 dni. Stopień i rodzaj korzystania z rzeczy nie może być większy niż jest to konieczne do zbadania rzeczy, poznania jej, oceny jej. Odpowiedzialność konsumenta za zużycie – zmniejszenie wartości rzeczy w taki sposób, który nie jest konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy ogranicza się do różnicy między wartością rzeczy używanej o zmniejszonej wartości a wartością nowej rzeczy. Ograniczenie to nie obowiązuje jednak w sytuacji, w której przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową.

Adw. Anna Gręda