Na letnie wakacje czekamy cały rok. Często już zimą przeglądamy oferty first – minute, rezerwujemy miejsce i wpłacamy zaliczkę. Długo przed urlopem widzimy już oczami wyobraźni jak spędzamy długo wyczekiwane wakacje. Fotografie, które oglądamy w katalogach biur podróży przedstawiają czysty oraz zadbany hotel, przestronne i słoneczne pokoje hotelowe, stoły uginające się od egzotycznych potraw, szeroką i piaszczystą plażę oraz lazurowe morze. Co jednak zrobić, gdy po przybyciu do hotelu okazuje się, że przedstawione zdjęcia w katalogu to jedynie mrzonka a pokój jest mały, ściana zagrzybiona z oknem wychodzącym na magazyn, plaża brudna, a klimatyzacja nie działa?

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych (zmarnowany urlop). Klientowi przysługuje roszczenie do organizatora turystyki o zapłatę odszkodowania oraz zadośćuczynienia.

Zmarnowany urlop to utrata oczekiwanych w związku z zawarciem umowy przyjemnych przeżyć, związanych z podróżą, relaksem i wypoczynkiem. Odszkodowanie przysługuje wtedy, gdy klient doznał szkody majątkowej.

Przykład nr 1: klient zmuszony był pojechać z lotniska do hotelu taksówką, mimo że z umowy o świadczenie usług turystycznych wynika, że organizator turystyki miał zapewnić transfer z lotniska do hotelu.

Przykład nr 2: klient był zmuszony kupić dodatkową odzież i środki higieniczne, ponieważ jego bagaż został zagubiony.

Zadośćuczynienie przysługuje zaś wtedy, gdy klient doznał szkody niemajątkowej w postaci ujemnych doznań psychicznych związanych z przykrościami i zakłóceniem spokoju psychicznego oraz na zawiedzionych nadziejach.

Przykład nr 3: klient spędził urlop w zagrzybionym pokoju z niedziałającą klimatyzacją, mimo że z umowy o świadczenie usług turystycznych wynika, że klient miał spędzić urlop w klimatyzowanym apartamencie z tarasem.

Wysokość odszkodowania uzależniona jest od wysokości szkody majątkowej, jaką poniósł klient np. zwrot kosztów za taksówkę lub ubrania i środki higieniczne. Wysokość zadośćuczynienia zależy zaś od stopnia szkody niemajątkowej, której doznał klient w postaci nieudanych wakacji. Kwota, którą może uzyskać klient od organizatora turystyki może wynosić nawet ½ ceny wakacji.

Adwokaci mają dość często do czynienia ze sprawami dotyczącymi zmarnowanego urlopu i uzyskania odszkodowania.

Adw. Anna Gręda

Niniejszy wpis na blogu zawiera najbardziej przydatne i ogólne informacje na temat omawianego zagadnienia prawnego. Wpis nie stanowi porady prawnej, ani nie stanowi rozwiązania konkretnej sprawy bądź problemu prawnego. Nawet, jeśli Twoja sytuacja jest bardzo podobna to szczegóły mogą wpływać na rodzaj postępowania i działania prawnego. Z tego względu swoją indywidualną sytuację prawną i faktyczną zawsze należy skonsultować z adwokatem.