Coraz częściej do konsumentów dzwonią przedstawiciele różnych firm sprzedających np. kołdry, bieliznę, garnki, ekspresy do kawy, roboty kuchenne, masażery, materace, urządzenia rehabilitacyjne etc. Firmy te zapraszają konsumentów na spotkania, które odbywają się w eleganckich hotelach, restauracjach, centrach handlowych, domach kultury, sanatoriach, szpitalach etc. Na spotkaniu konsumenci zachęcani są do zawarcia najróżniejszych umów począwszy od umowy sprzedaży skończywszy na umowie ubezpieczenia.

Co w sytuacji, gdy konsument oszołomiony zaproszeniem, podaną mu kawą z ciasteczkiem oraz eleganckim miejscem decyduje się na zawarcie umowy, a po przemyśleniu sprawy „na trzeźwo” dochodzi do wniosku, że umowa nie przyniesie mu żadnych korzyści? Nie do rzadkości należą sytuacje, gdy starsze osoby kupują sprzęt rehabilitacyjny np. materace, fotele masujące oraz garnki za kilka tysięcy złotych.

W takiej sytuacji konsumentowi, czyli osobie fizycznej, która zawarła umowę z przedsiębiorcą, która to umowa nie jest związana bezpośrednio z jej działalnością zawodową lub gospodarczą, przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Wszelkie umowy zawierane podczas prezentacji w hotelach, restauracjach, centrach konferencyjnych etc. są zazwyczaj umowami zawartymi poza lokalem przedsiębiorstwa. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia co do zasady kosztów (art.  27 ustawy o prawach konsumenta). Obowiązek ponoszenia kosztów przez konsumenta ma charakter wyjątkowy i dotyczy tylko: zwrotu kosztów dostarczenia rzeczy innych niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę oraz zapłaty za dotychczas świadczone usługi oraz dotychczas dostarczaną wodę, gaz, energię elektryczną. 

Aby odstąpić od umowy wystarczy w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia, skierować pismo do przedsiębiorcy, w którym zawarte będą następujące informacje: imię i nazwisko konsumenta, adres, oświadczenie o odstąpieniu od umowy, rodzaj umowy oraz podpis. Oświadczenie takie należy wysłać listem poleconym do przedsiębiorcy. Nie trzeba podawać przyczyny! Wówczas powstaje obowiązek zwrotu przez konsumenta rzeczy, jeżeli ta została już dostarczona konsumentowi  oraz obowiązek zwrotu zapłaconej ceny za rzecz konsumentowi przez przedsiębiorcę. Pamiętać należy, że o prawie konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta. Informacja powinna dotyczyć trybu, terminu i sposobu dokonania odstąpienia od umowy oraz wzoru formularza odstąpienia od umowy.

Adw. Anna Gręda

Niniejszy wpis na blogu zawiera najbardziej przydatne i ogólne informacje na temat omawianego zagadnienia prawnego. Wpis nie stanowi porady prawnej, ani nie stanowi rozwiązania konkretnej sprawy bądź problemu prawnego. Nawet, jeśli Twoja sytuacja jest bardzo podobna to szczegóły mogą wpływać na rodzaj postępowania i działania prawnego. Z tego względu swoją indywidualną sytuację prawną i faktyczną zawsze należy skonsultować z adwokatem.